1 juli 2011
De rechtbank heeft het merkrecht van Ajax ongeldig verklaard. Het rood-witte shirt is ongeldig geregistreerd. Dat heeft volgens de rechtbank te maken met het ontbreken van een kleurcode.
Zeg, PMS of Pantone. Ajax zou verzuimd hebben om het kleurmerk van het shirt volgens de Europese richtlijnen te coderen.
Maar de rechtbank heeft duidelijk gesproken. Het shirt is merkrechtelijk weldegelijk beschermd. Dus het lijkt een storm in een glas water.
Een citaat uit de persverklaring van Ajax die snel volgde op de uitspraak.
Een juridisch-technisch punt dat in de pers tot nu toe aandacht heeft gekregen en tot enig misverstand heeft geleid, is de discussie over de inschrijving van de vormgeving van het Ajax-shirt als merk. Ajax heeft een wit shirt met een rode baan al sinds 1995 als merk ingeschreven. Dit merk is een zogenaamd beeldmerk. De rechtbank heeft geoordeeld dat wegens veranderde regels (een uitspraak van het Europese Hof van Justitie van vele jaren nadat Ajax zijn merk deponeerde) bij de inschrijving van het merk ook een specifieke kleurcode had moeten worden vermeld.
De rechtbank komt tot dat oordeel omdat er volgens de rechtbank in juridische zin geen enkel onderscheid bestaat tussen beeldmerken en zogenaamde kleurmerken. Deze laatste categorie merken bestaat uit een inschrijving van een kleur zonder dat daarbij vormgeving enige rol speelt. Een bekend voorbeeld is het paars van Milka chocolade en het geel van Zwitsal babyshampoo. Ajax heeft zich nooit op het standpunt gesteld dat de enkele kleuren rood en wit - ongeacht de vormgeving - door Ajax geclaimd zouden kunnen worden. Het gaat voor Ajax alleen om de vormgeving die bestaat uit een wit vlak met daarop een rode baan. Dat merk is een beeldmerk en niet een kleurmerk. De rechtbank heeft ten onrechte het onderscheid tussen beeldmerken en kleurmerken niet gemaakt. Daarom gaat Ajax op dat technische punt in hoger beroep.
Aldus Ajax.
De juristen van de Merkplaats zijn het met Ajax eens.
Ajax heeft een punt. En drie sterren natuurlijk ***.