NL
Blijf
Op de
Hoogte

A brave new virtual world: de Metaverse en merkenrechten

2 februari 2023

“Virtual reality was once the dream of science fiction. But the internet was also once a dream, and so were computers and smartphones. The future is coming…”

(Mark Zuckerberg)
 


Bron: Meta

 

Technologische innovaties volgen elkaar in rap tempo op. Van de introductie van de ‘personal computer’ (oftewel: PC) in de jaren 80 tot aan nu is de wereld steeds sneller gaan digitaliseren.

Anno 2023 staan we aan de wieg van een nieuw digitaal tijdperk dat zal worden ingeluid door “de Metaverse”. Experts en trendwatchers zijn het met elkaar eens dat in de komende jaren de Metaverse het leven zoals wij dat gekend hebben op alle vlakken zal gaan veranderen. Net zoals in de echte wereld kun je in deze virtuele wereld elkaar ontmoeten, naar concerten gaan of shoppen.

Met de verwachting dat de verkoop van virtuele producten in de Metaverse 800 miljard dollar waard zal zijn in 2024, is het duidelijk dat deze “brave new virtual world” bedrijven nieuwe mogelijkheden biedt om potentiële klanten te bereiken.[1] Bedrijven zoals Coca-Cola, Adidas en zelfs Domino’s hebben dan ook de eerste stappen gezet in deze nieuwe wereld.

 

Waar vraag is, volgt aanbod: de Meta-piraat doet zijn intrede

De Metaverse opent een nieuwe wereld met nieuwe mogelijkheden voor merkhouders om meer klanten te bereiken, maar tegelijkertijd lopen merkhouders in deze virtuele wereld ook het risico geconfronteerd te worden met de zogenoemde “Metaverse-piraat” of “Meta-piraat”.

Deze Meta-piraat biedt een virtueel equivalent van jouw fysieke, beschermde waren op de virtuele markt, waarbij consumenten wel de link leggen met jouw merk, terwijl het product niet van jouw bedrijf afkomstig is.


              Bron:  Instagram  
 

Tegen dit probleem liep ook Hèrmes aan toen ze geconfronteerd werden met een door een derde aangeboden “MetaBirkin”: het virtuele equivalent van de iconische Birkin tas. Verkocht voor bedragen die makkelijk boven de twintig duizend dollar liggen, verdient deze Meta-piraat een mooie zakcent aan deze virtuele Birkin tassen.

Dus, wat kun je als merkouder doen om jouw merk zo goed mogelijk te beschermen tegen Meta-piraten?

 

Bescherming door merkregistratie

Onder huidige wetgeving is een geregistreerd merk beschermd tegen namaakproducten, maar de technologische veranderingen gaan op dit moment sneller dan de wet kan bijbenen. Gelukkig kan er door een juiste registratie van een merk voorkomen worden dat merkhouders met lege handen achterblijven wanneer ze met een Meta-piraat worden geconfronteerd.


Bron: Amsterdam Dance Event
 

Met meer dan 23 jaar aan ervaring is de Merkplaats een specialist als het gaat om het beschermen van jouw intellectuele eigendomsrechten, ook in de Metaverse. Zo hebben de juristen van de Merkplaats in 2022 geholpen bij het registreren en beschermen van meer dan 50 NFT’s voor een van onze cliënten en is er tijdens ADE door de Merkplaats een workshop georganiseerd in het Felix Meritis over de bescherming van merken en andere IE-rechten in de Metaverse.

Heb je vragen over hoe jij het beste jouw merk kan beschermen? Neem gerust contact met ons op voor een (virtuele) Bocca® cappuccino of kom bij ons langs aan de Herengracht 227 in Amsterdam.

 

mr. Joëlla van der Linden


[1] https://www.bloomberg.com/professional/blog/metaverses-80-billion-etf-assets-by-2024-virtually-a-reality/

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws!